مراسم ‹‹شب جار›› و چاوشی خوانی یک هفته قبل از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان برگزار می‌شود.

یک هفته قبل از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان؛ مراسم «چاوشی خوانی و شب جار» در مسجد جامع فین کاشان برگزار می‌شود

خبرگزاری رساـ مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان، گفت: مراسم ‹‹شب جار›› و چاوشی خوانی یک هفته قبل از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، محمد احترامی مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان چهارشنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: مراسم ‹‹شب جار›› سوم مهرماه پنجشنبه شب پس از نماز مغرب و عشاء همراه با مدیحه‌ سرایی در مسجد جامع فین بزرگ کاشان برگزار می شود.
وی با اشاره به چگونگی مراسم سنتی‹‹ شب جار›› در گذشته به عنوان اطلاع رسانی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان به مردم و آماده شدن آنها برای اجرای مراسم گفت: در گذشته یک نفر بالای گلدسته مسجد جامع فین ‌رفته و با خواندن اشعاری در مدح و رثای سلطان علی ابن باقر (ع) خواستار آمادگی ساکنان فین برای انجام مراسم ‌شده و زمان برگزاری آن را جار می‌زده ‌است.
احترامی مراسم امسال قالیشویان را دارای دو ویژگی مهم اعلام کرد و گفت: یکی از ویژگی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان مصادف شدن دومین جمعه مهرماه با ۱۱ مهراست.
مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان یاد آورشد: مردم فین کاشان سال ها آرزو داشتند دومین جمعه مهرماه با ۱۱ مهرمصادف شود که این آرزوی مردم فین کاشان امسال بعد از سال ها انتظار محقق شده است.
به گفته وی شهادت سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) در سال ۱۱۶ هجری قمری در دومین جمعه از مهر و مصادف با ۱۱ مهر بوده است که امسال شهادت این امامزاده واجب التعظیم در دومین جمعه از مهر مصادف با ۱۱ مهرشده است.
احترامی همچنین از برگزاری مراسم عزاداری به مدت سه شب ۹ تا ۱۱ مهرماه در بارگاه ملکوتی سلطانعلی ابن محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان خبرداد و افزود: شب اول مراسم عزاداری مصادف با شهادت امام باقر(ع) پدر بزرگوار سلطانعلی است، شب دوم مراسم عزاداری مصادف با شام غریبان حضرت‌ و شب سوم مراسم مصادف با شهادت حضرت مسلم ، شب عرفه و شب شهادت علی بن باقر(ع) است.    
وی همچنین از برگزاری مراسم پیاده روی ۵۰ کیلومتری مردم فین کاشان از مسجد جامع فین کاشان تا بارگاه ملکوتی علی بن باقر(ع) از صبح روز پنجشنبه دهم مهرماه و یک روز قبل از برگزاری مراسم قالیشویان خبرداد و گفت: در این مراسم که از مسجد جامع فین کاشان آغاز می شود بیش از دو هزار نفر از اهالی فین کاشان با دردست داشتن چوب هایی که نمادی از اسلحه آن روز مردم فین کاشان برای حمایت از حضرت است مسیر ۵۰ کیلومتری مسجد جامعه فین کاشان تا مشهد اردهال را بعد از عبور از خیابان های اصلی شهر پیاده طی می کنند.  
مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین‌کاشان در ادامه از رونمایی لوح مراسم سنتی مذهبی قالیشویان و ثبت جهانی آن خبرداد و افزود: رونمایی از لوح مراسم سنتی مذهبی قالیشویان و ثبت جهانی آن بعد از مراسم قالیشویان توسط سخنران این مراسم انجام می شود.
به گفته وی سخنران  امسال مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین‌کاشان یکی از دو معاونان رییس جمهور، جهانگیری و یا سلطانی پور خواهد بود.
احترامی همچنین از برگزاری همایش سفرای کشورهای اسلامی به عنوان دومین ویژگی امسال این مراسم نام برد و یاد آورشد: این همایش توسط شهرداری کاشان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر روز پنجشنبه دهم مهرماه با دو عنوان معرفی شهرستان کاشان و زندگی نامه سلطانعلی ابن باقر(ع) برگزار می شود و روز جمعه سفرای کشورهای اسلامی در مراسم قالیشویان شرکت می کنند.
وی یاد آورشد: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین‌کاشان از ساعت ۸ صبح جمعه ۱۱ مهرماه با سخنرانی یکی از دو معاونان رییس جمهور آغاز و قبل از اذان ظهر قالی تحویل و شرکت کنندگان در مراسم نماز عبادی سیاسی جمعه شرکت می کنند.
مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در ادامه بر لزوم توجه به محتوای مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان تأکید کرد و حضور در نمازعبادی سیاسی جمعه را مهم خواند و یادآورشد: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان  درسال های گذشته به گونه ای مدیریت شده است که قبل از اذان ظهر و نماز جمعه قالی تحویل شده است.  
لازم به توضیح است، امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در قرن دوم هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایتمدار کاشان و فین و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر(ع) برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد و بعد از برگزاری اولین نماز جمعه در مشهد جامع کاشان و سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال کاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و پس از یک جنگ نا برابر بطور ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسین (ع) به شهادت در کربلای ایران مشهد اردهال کاشان به شهادت رسید.
گفتنی است، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود، تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی توسط مردم فین کاشان در یک‌هزار و ۳۱۶ سال قبل است

پاسخ دهید

دیدگاه شما