رونمایی از سند ثبت جهانی مراسم قالیشویان

رونمایی از لوح ثبت جهانی مراسم قالیشویان اردهال  توسط معاون رئیس جمهور

متن لوح ثبت جهانی قالیشویان که توسط مسعود سلطانی‌فر رئیس میراث فرهنگی کشور قرائت شد با ذکر صلوات حضار مورد استقبال قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور از سال های گذشته ، اقدام به جمع آوری اسناد ، مدارک و ملزومات این مراسم سنتی و مذهبی و ارزشی به عمل آورد و امروز مراسم قالیشویان در مشهد اردهال در سازمان یونسکو به ثبت رسیده و به عنوان یکی از مهم ترین آیین های مذهبی و ارزشی در تمام رسانه های دنیا معرفی می شود و از این به بعد تمام عکس ها ، فیلم ها و اطلاعات این مراسم به تمام دنیا مخابره و معرفی می شود و باعث خواهد شد همه ساله این مراسم با حضور مهمانان خارجی از سراسر دنیا برگزار شود.

در بخشی از متن این لوح آمده است که «کمیته حفاظت میراث فرهنگی ناملموس مراسم قالیشویان بر اساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در فهرست معرفی میراث فرهنگی ناملموس بشریت را به ثبت رسانده است».

خانم لاروش رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، افتخار حسین عارف رئیس موسسه فرهنگی اکو و جمعی از میهمانان داخلی و خارجی برای شرکت در این آیین رونمایی و مراسم سنتی مذهبی قالیشویان به مشهد اردهال سفر کرده اند.

مراسم قالیشویان به عنوان تنها مراسم مذهبی که به تاریخ شمسی برگزار می‌شود نمایش نمادین تشییع و به خاکسپاری حضرت سلطانعلی‌بن امام محمدباقر (ع) مشهور به شهید اردهال در سال ۱۱۶ هجری قمری است که بیش از یک‌هزار سال سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و هر ساله پرشورتر برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

دیدگاه شما