تشریح برنامه های آیین سنتی مذهبی قالیشویان مشهداردهال کاشان

مسوول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان از اجرای برنامه ها و آیین های سوگواری ویژه سالگرد ارتحال علی ابن امام محمدباقر (ع) در مشهد اردهال کاشان خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمد احترامی عصر روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: سخنران این مراسم سنتی مذهبی، آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری می باشد.
وی با بیان اینکه سال های گذشته تمامی پرچم ها در این آیین قرمز و سیاه بود، گفت: امسال بدلیل همزمانی این آیین با عید سعیدغدیر، بیش از ۶۰ درصد از پرچم های برافراشته شده به رنگ سبز خواهد بود.
احترامی، از به گردن انداختن شال سبز توسط تمامی سادات شرکت کننده در آیین مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال و اجتماع آنان در یک محل خبر داد و گفت: امسال چوبدستان فین، افزون بر چوب به علت گرامیداشت روز عید سعید غدیر، گل هم در دست خواهند داشت.
احترامی خاطرنشان کرد: چون آیین سنتی مذهبی قالیشیویان به ثبت جهانی رسیده، پوستر این آیین امسال به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی چاپ شده است.
مسوول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تصریح کرد: برگزاری آیین سنتی «جار» امسال مانند سال های گذشته توسط اهالی فین کاشان در روز ۲ مهر یک هفته قبل از برگزاری مراسم قالیشویان در مسجدجامع فین برگزار خواهد شد.
وی پیاده روی بیش از یکهزار نفر از مسجد جامع فین کاشان به سمت مشهد اردهال کاشان بطول ۴۵ کیلومتر از صبح پنجشنبه نهم مهرماه سال جاری برای شرکت در آیین سنتی مذهبی قالیشویان را از دیگر برنامه های این ستاد بیان کرد.
احترامی همچنین از برپایی نمایشگاه دائمی برای نمایش «قالی مقدس» که به عنوان نمادی که پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) در آن گذاشته شد، خبر داد و یادآور شد: این قالی در شیشه مکعبی در صحن عامربن ناصر فینی آستان مقدس در معرض دید قرار گرفته است.
حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با مهرماه حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان شهید شدند.
به همین مناسبت هر سال در دومین جمعه مهر در آیین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می برند.
عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.
به همین علت قالیشویان که یکی از کهن ترین آیین های سنتی مذهبی ایران است همه ساله در دومین جمعه مهر برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می شود.
مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.


پاسخ دهید

دیدگاه شما