کاروان پیاده روی فین کاشان با چوبدستی های خود عازم کربلای ایران شد

یک روز مانده به دومین جمعه از مهرماه و آغاز مراسم سنتی مذهبی قالیشیویان فین درمشهد اردهال ، کاروان پیاده روی عزاداران فین کاشان صبح امروز پنجشنبه ۱۳ مهر ماه عازم کربلای ایران در مشهد اردهال شد.

محمد احترامی مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال کاشان صبح امروز در حاشیه این مراسم گفت: کاروان ۲ هزار نفراز اهالی منطقه فین در قالب دسته عزاداران شهید اردهال از مسجد جامع این منطقه، محل برگزاری نماز جماعت سلطان علی محمد باقر (ع) تا قتلگاه آن حضرت در مشهد اردهال به طول ۵۰ کیلومتر پیاده روی می کنند.
 
وی افزود : در مراسم پیاده‌روی بزرگ ۳ هزار نفری، اهالی فین با لباس‌های متحدالشکل همراه با عزاداری و سینه‌زنی از صبح  امروز پنجشنبه۱۳ مهر ماه یک روز قبل از مراسم قالیشویان با چوبدستی ها خود‹‹ چوبدستی‌های خود که همان نماد سلاح دفاعی در قدیم است››  از محل مسجد جامع فین حرکت کردند و مسیر ۵۰ کیلومتری تا مشهد اردهال را  با عبور از خیابان های  اصلی شهرستان کاشان و سپس منطقه راوند‌، روستای حسن‌رود و علوی شامگاه امروز وارد مشهداردهال کربلای ایران خواهند شد.
 
 احترامی با اشاره به فلسفه برگزاری مراسم پیاده‌روی اهالی فین کاشان گفت: مردم منطقه فین برای یاری و دفاع از حضرت سلطان علی بن باقر (ع) در زمان درگیری آن حضرت با دشمن در حالیکه چوب به دست داشتند برای کمک به امام عازم مشهد اردهال می‌شوند ولی زمانی می‌رسد که آن بزرگوار توسط دشمنانش به شهادت رسیده است.
 
مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان یاد آورشد: امشب بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم عزاداری در بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن امام محمد باقر(ع) برگزار می شود.
 
لازم به ذکر است مراسم پیاده‌روی عزاداران فین کاشان بر اساس عزیمت مردم منطقه فین برای یاری و دفاع از حضرت سلطان علی بن باقر (ع) در زمان درگیری آن حضرت با دشمنانش انجام می‌شود که در آن زمان اهالی فین در حالیکه چوب به دست داشتند برای کمک به امام عازم مشهد اردهال می‌شوند، اما زمانی به مشهد اردهال می‌رسند که آن بزرگوار توسط دشمنانش به شهادت رسیده است.
 
گفتنی است ، در این مراسم پرشور و معنوی که مردان‌،جوانان، نوجوانان و حتی کودکان خردسال در آن حضور دارند، زنان منطقه فین نیز با دلی ‌آکنده از عشق و مودت خالصانه و عاشقانه به اهل بیت(ع) و این ذریه پاک رسول خدا(ص) که در مشهد اردهال آرمیده در آن شرکت می‌کنند.
 
مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان با حضور مسئولان کشوری و محلی و با سخنرانی حجت الاسلام ناصر رفیعی از ساعت ۸ الی ۱۲ صبح روز جمعه فردا ۱۴ مهرماه و دومین جمعه ازمهرماه در بارگاه سلطان علی بن باقر (ع) در مشهد اردهال برگزار می‌شود.
 
آیین سنتی مذهبی قالیشویان به عنوان میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده است.
آیین سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد اردهال کاشان تنها مراسم مذهبی است که به تاریخ شمسی در کشور برگزار می شود.

 

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع شده است.

پاسخ دهید

دیدگاه شما