مراسم قالیشویان با سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی برگزار می شود

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان صبح جمعه ۱۲ مهرماه با سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی و مدیحه سرایی سیدرضا نریمانی و حاج اسماعیل اخباری در مشهد اردهال برگزار می شود.

محمد احترامی رئیس ستاد قالیشویان فین کاشان شامگاه چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین در مشهد اردهال صبح جمعه ۱۲ مهرماه با سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی و مدیحه سرایی سیدرضا نریمانی و حاج اسماعیل اخباری و با اجرای محمدرحمان نظام اسلامی در مشهد اردهال برگزار می شود.

وی با اشاره به این که مراسم سنتی مذهبی قالیشویان به طور مستقیم از شبکه های سراسری استانی پخش خواهد شد گفت: شب مراسم قالیشویان ضریح مطهر حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر(ع) با گلاب ناب فین کاشان غبارروبی و شستشو خواهد شد.

احترامی گفت : جمعه جار پنجشنبه شب اماسل به تاریخ ۴ مهر ( یک هفته قبل از برگزاری مراسم قالیشویان ) مطابق با ۲۶ محرم الحرام در مسجد جامع فین کاشان برگزار خواهد شد.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان، حرکت کاروان پیاده‌روی فینی‌ها از کاشان تا مشهد اردهال را یادآور شد و گفت: کاروان دو هزار نفری فینی‌ها روز قبل از مراسم یعنی ۱۱مهر، کاشان تا مشهد اردهال را پیاده‌روی می‌کنند.

احترامی ادامه داد: این کاروان ساعت ۷ صبح روز پنج‌شنبه درحالی که چوبدستی‌ها به نماد سلاح مبارزه را در دست دارند از مسجد جامع فین حرکت کرده و با عبور از خیابان امیرکبیر و مسیرهای اصلی شهر از جمله خیابان‌های آیت‌الله کاشانی و شهید رجایی را به سمت راوند طی می‌کنند. در مسیر این پیاده روی ۴۵ کیلومتری بیش از۱۲ موکب صلواتی بصورت خودجوش توسط مردم از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

احترامی افزود: پوستر مراسم قالیشویان به سه زبان فارسی ، انگلیسی و عربی برای اطلاع گردشگران داخلی و خارج تهیه شده است.

گفتنی است مراسم قالیشویان یکی از کهن ترین آئین های سنتی مذهبی ایران است که همه ساله در دومین جمعه مهر برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می شود.

حضرت علی بن امام محمد باقر(ع) برادر حضرت امام صادق(ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی فین کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت

ایشان پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با مهرماه حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در خطه اردهال کاشان شهید شد. 


پاسخ دهید

دیدگاه شما