علی ابن باقر علیه السلام، ده ویژگی شاخص و برتر نسبت به دیگر امامزادگان دارند

حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی گفت: مراسم قالیشویان جزو فرهنگ مردم است و در روایات شاهد دارد.

حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی خطیب و کارشناس مذهبی، در آیین سنتی مذهبی قالیشویان اهالی فین کاشان گفت: مراسم قالیشویان جزو فرهنگ مردم است و تکریم و تجلیل است و در روایات شاهد دارد.

ایشان با اشاره به سالروز شهادت ریحانه امام حسین (ع) حضرت رقیه‌ (س) و همزمانی با مراسم قالیشویان افزود: امامزادگان به چهار دسته تقسیم می‌شوند دسته اول امامزادگانی که در خط پدر نبوده و پدر آنها را مذمت کرده است مثل پسر نوح و زید بن موسی بن جعفر (ع) . دسته دوم امامزادگانی که نامشان در تاریخ هست اما این امامزادگان نه تاریخ دارند و نه قبری معئوم دارند.

حجت الاسلام رفیعی افزود: دسته سوم امامزادگان شخصیت هایی هستند که چند جا قبر دارند مانند حمزه ابن موسی بن جعفر (ع) که در شهرری، قم و کاشمر قبر دارند و دسته چهارم امامزادگانی که قطعاً محل قبرشان مستند است مثل حضرت فاطمه(س) و حضرت علی ابن باقر علیه السلام در مشهد اردهال.

ایشان در ادامه گفتند : ویژگی هایی است که یک امامزاده را ویژه میکند و این ویژگی ها خاص متعلق به علی این باقر علیه السلام است که ایشان را نسبت به دیگر امامزادگان متمایز نموده است.

حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی ادامه دادند: ویزگی های ایشان شامل نیابت داشتن از طرف امام محمد باقر (ع) است که ایشان را متمایز می کند.

ویژگی دوم ولایتمدار بودن ایشان است و ویژگی سوم مهاجر بودن است چنان که در قرآن کریم آمده است :وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ

ویژگی چهارم فقیه بودن حضرت علی ابن امام محمد باقر علیه السلام است، مطمئناً امام باقر علیه السلام کسی را برای ارشاد مردم می فرستند که بتوانند به سوالهای مردم پاسخ بدهد. ویژگی پنجم حضرت سلطان علی ابن باقر علیه السلام که در مشهد اردهال مدفون است مجاهد بودن ایشان است چنان که در قرآن آمده است فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ.

ویژگی بعدی ایشان شهید شدن است که همچون جد غریبش اباعبداله الحسین علیه السلام به شهادت رسیده است و حاکمان زمان نگذاشتند ایشان بیش از سه سال در این منطقه به ارشاد و هدایت مردم بپردازند.

مراسم سننتی مذهبی قالیشویان با سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی و مداحی سید رضا نریمانی و حاج اسماعیل اخباری و با اجرای سیدرحمان نظام اسلامی در مشهد اردهال برگزار شد.

همه ساله در دومین جمعه مهرماه مراسم سنتی مذهبی قالیشویان که در سال ۲۰۱۲ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است با خیل عظیم دوستداران حضرت علی ابن امام محمد باقر علیه السلام برگزار می شود.


پاسخ دهید

دیدگاه شما