مراسم سنتی مذهبی قالیشویان آغاز شد

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان با حضور خیل عظیم مشتاقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در کربلای ایران، مشهد اردهال کاشان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، قالیشویان یکی از کهن ترین آیین های سنتی مذهبی ایران است که همه ساله در دومین جمعه مهر هر سال برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می شود.

مدیحه سرایی و سخنرانی نایب رییس مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام و المسلمین ˈمحمد حسن ابوترابیˈ از برنامه های آیین امروز است.

در آیین قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان، قالی مقدس را بعنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم(ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی می برند.

عزاداران با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین، آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای یاحسین یاحسین به سمت مرقد بازمی گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.

حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر(ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی فین کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت.

آن حضرت پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در خطه اردهال کاشان شهید شد.

آیین قالیشویان مشهد اردهال در آذر سال ۹۱ در فهرست آثار ناملموس سازمان یونسکو به ثبت رسید.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.


پاسخ دهید

دیدگاه شما