رونمایی از لوح ثبت جهانی آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان

مسوول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال از رونمایی لوح ثبت جهانی این آیین با حضور سفرای کشورهای اسلامی خبر داد.

«محمد احترامی» شامگاه چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با تشریح برنامه های ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان گفت: سفرای کشورهای اسلامی در همایشی که روز پنجشنبه دهم مهر برگزار می شود در این آیین حضور خواهند یافت.

بگفته وی در این همایش افزون بر معرفی شخصیت حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) و چگونگی شهادت این امامزاده عظیم الشان، نحوه ثبت جهانی آیین قالیشویان توسط معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری تشریح خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی های برگزاری مراسم قالیشویان امسال خاطرنشان کرد: این آیین نخستین بار در دومین جمعه مهر با یازدهم این ماه مصادف شده است.

مسوول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال افزود: شهادت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری نیز برابر با یازدهم مهرماه بوده که اهالی فین آرزو داشتند که در چنین جمعه ای به برگزاری این مراسم باشکوه بپردازند.

وی با بیان اینکه برگزاری آیین سنتی «جار» توسط اهالی فین کاشان نیز (پنجشنبه شب) سوم مهر، یک هفته قبل از برگزاری مراسم قالیشویان در مسجدجامع فین کاشان برگزار می شود، افزود: در شب های نهم، دهم و یازدهم مهر امسال نیز که مصادف با شب شهادت امام محمد باقر (ع) و حضرت مسلم (ع) و روز عرفه است، آیین های سوگواری توسط اهالی فین کاشان در مشهد اردهال برگزار می شود.

احترامی تصریح کرد: آیین سنتی مذهبی قالیشویان ساعت هشت صبح روز جمعه دوم مهرماه آغاز و یکی از معاونان رییس جمهوری در این مراسم به ایراد سخن می پردازد.

به گفته وی افزون بر پخش مستقیم این آیین از شبکه سیمای استان اصفهان، شبکه های قرآن و مستند نیز ویژه برنامه هایی را در ارتباط با چگونگی برگزاری این مراسم روی آنتن می برند.

مسوول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان یادآور شد: علاوه بر اینکه «مستند اردهال» از شبکه مستند، شامگاه یازدهم مهرماه پخش خواهد شد، اجرای برنامه های رادیویی و حضور کارشناسان مذهبی در شبکه دو و شبکه استانی سیما نیز از دیگر برنامه های ستاد برگزاری آیین سنتی مذهبی قالیشیویان فین کاشان است.

وی پیاده روی بیش از یکهزار نفر از مسجد جامع فین کاشان به سمت مشهد اردهال کاشان از صبح پنجشنبه دهم مهرماه برای شرکت در آیین سنتی مذهبی قالیشویان را از دیگر برنامه های این ستاد برشمرد.

حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با مهرماه حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان شهید شدند.

به همین مناسبت هر ساله در دومین جمعه مهرماه هر سال در آیین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می برند.

عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.

به همین علت قالیشویان که یکی از کهن ترین آیین های سنتی مذهبی ایران است همه ساله در دومین جمعه مهر ماه برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می شود.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.منبع


یک دیدگاه برای “رونمایی از لوح ثبت جهانی آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان”

مرتضی مهر ۷ام, ۱۳۹۳ at ۱۰:۱۷ ق٫ظ

سلام، در صورت امکان فایل پوسترهای مراسم امسال(سال۹۳)را روی سایت بگذارید.

___________________________________________________________________________
با سلام
از منوی بالایی سایت/قسمت گالری / پوستر میتوانید پوستر رو دانلود کرده و انتشار بدهید.

پاسخ دهید

دیدگاه شما