مراسم جمعه جار توسط اهالی فین کاشان برگزار می شود

مراسم جمعه جار توسط اهالی فین کاشان برگزار می شود

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال گفت: آئین جمعه جار هر ساله در اولین جمعه مهرماه توسط اهالی فین کاشان در مسجد جامع این منطقه برگزار می شود.

محمد احترامی، مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالی شویان فین کاشان در مشهد اردهال محمد احترامی، مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالی شویان فین کاشان در مشهد اردهال به پورتال خبری کاشان  گفت: از آنجا که در زمان های قدیم مردم از وجود وسایل اطلاع رسانی محروم بودند اهالی فین خبر نزدیک بودن جمعه قالی شویان را یک هفته قبل از شروع مراسم در مناره مسجد جامع فین جار می زدند، از اینرو اکنون نیز هر ساله این سنت حسنه به صورت مستمر اجرا می شود.
وی افزود: عزادران حضرت سلطانعلی بن محمد باقر(ع) بعد از نماز مغرب و عشا با تجمع در مسجد جامع فین و اجرای برنامه های مدیحه سرائی و سخنرانی آمادگی خود را برای برگزاری مراسم قالی شویان اعلام می کنند.
احترامی افزود: با وجود اینکه در حال حاضر وسایل اطلاع رسانی و ابزار تبلیغات، فراوان و در دسترس همه است اما این سنت قدیمی و مذهبی به واسطه حفظ شان و جایگاه ارزشمند مراسم قالیشویان شهید اردهال به عنوان یک امامزاده واجب التعظیم تاکنون باقی مانده و هر ساله توسط اهالی منطقه فین کاشان با ارادت و اخلاص هر چه بیشتر برگزار می شود.
مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال، زمان برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان امسال را “۸ مهر”اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود در این مراسم حدود نیم میلیون زائر از سراسر کشور شرکت داشته باشند.
احترامی تصریح کرد: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان طبق یک سنت چندین صد ساله، دومین جمعۀ مهر “۸ مهر” با حضور بیش از هزاران عاشق اهل بیت(ع) و وفادار به ولایت و با حضور مسئولین کشوری و محلی ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر  در بارگاه سلطان علی بن امام باقر(ع)در مشهد اردهال با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر توسط امام جمعه کاشان آیت الله عبدالنبی نمازی برگزار می شود.
وی در ادامه با اشاره به مراسم روضه خوانی و عزاداری چهارشنبه و پنج شنبه شب قبل از مراسم قالیشویان و جمعه شب به عنوان شام غریبان شهادت شهید اردهال، گفت: این مراسم نیز با حضور هیئت ها و مجمع های مذهبی فین کاشان در صحن عامر بن ناصر فینی بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می شود.
به گفته احترامی همچنین کاروان پیاده روی اهالی فین کاشان با نام ” وارثان خونین اردهال ”  “۷ مهر” از مسجد جامع این منطقه به طرف بارگاه حضرت سلطانعلی بن محمد باقر(ع) حرکت کرده و در آن آستان به عزاداری و سوگواری می پردازند.
احترامی در پایان افزود: اهالی فین کاشان در طول سال نیز چهارشنبه شب ها در جوار آستان مقدس سلطانعلی بن باقر(ع) برنامه های مداحی، قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی را اجرا می کنند.
 گفتنی است، آی‍ی‍ن‌ ق‍‍ال‍ی‍ش‍وی‍‍ان‌ ب‍ه‌ ‌ع‍ن‍و‌ان‌ ت‍ن‍‍ه‍‍ا م‍ر‌اس‍م‌ س‍ن‍ت‍‍ی‌ م‍ذ‌ه‍ب‍‍ی‌ است که با تاریخ س‍‍ال‌ ش‍م‍س‍‍ی‌ ‌ای‍ر‌ان، ‌ه‍رس‍‍اله‌ دوم‍ی‍ن‌ ج‍م‍‍ع‍ه‌ م‍‍ه‍ر در م‍ش‍‍ه‍د ‌ارد‌ه‍‍ال‌ ‌از ت‍و‌اب‍‍ع‌ ک‍‍اش‍ان‌ مح‍ل‌ دف‍ن‌ ‌ام‍‍ام‍ز‌اده‌ س‍ل‍ط‍ان‍‍ع‍ل‍‍ی‌ ف‍رزن‍د ‌ام‍‍ام‌ م‍ح‍م‍د ب‍‍اق‍ر(‌ع‌ ) در ۴۵ ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ک‍‍اش‍‍ان برگ‍ز‌ار م‍‍ی شود.

پاسخ دهید

دیدگاه شما