یک هزار نفر اهالی فین کاشان پیاده عازم مشهد اردهال شدند

حدود یک هزار نفر اهالی فین کاشان به منظور شرکت در مراسم سنتی مذهبی قالیشویان ، صبح پنجشنبه پیاده عازم مرقد مطهر حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) واقع در مشهد اردهال شدند.مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان گفت: این عده امروز پس از اقامه نماز صبح در مسجد جامع فین (محل سجده گاه حضرت) ، علی علی گویان به سمت مشهد اردهال (قتلگه) حرکت کردند.
محمد احترامی چوب ها را نماد و سمبلی از سلاح های دوران شهادت امامزاده علی بن امام محمد باقر (ع) بیان کرد و افزود: این کاروان که شمار آنان در بین راه بیشتر خواهد شد، نماز ظهر و عصر را در بین راه و نماز مغرب و عشا را امشب در حرم مطهر امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال اقامه خواهند کرد.
به گفته وی، مکان هایی برای استراحت این عزاداران در مسیر ۴۵ کیلومتری فین تا مشهد اردهال با تدارکات لازم مانند سال های گذشته در نظر گرفته شده است.
وی همچنین ازعزم مسئولان این شهرستان برای هرچه باشکوه تر برگزار کردن آیین سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال خبر داد و افزود: برای رفاه حال زائران، دستگاه های اجرایی برنامه ریزی های لازم از جمله در بخش تسهیل در رفت و آمد خودروها و اعزام زائران را انجام داده اند.
مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان با تشریح چگونگی شهادت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع)، گفت: براساس اسناد، شهادت فرزند امام محمد باقر (ع) در روز ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با ماه مهر حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا رخ داده است.
وی تصریح کرد: به همین علت هر سال آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در دومین جمعه مهر در مشهد اردهال کاشان محل شهادت این امامزاده بزرگوار برگزار می شود.
وی گفت: امسال به علت تقارن عید سعید غدیر با برگزاری آیین سنتی مذهبی قالیشویان بیش از ۶۰ درصد پرچم های برافراشته شده سبز خواهد بود.
احترامی همچنین از به گردن انداختن شال سبز توسط تمامی سادات شرکت کننده در آیین مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال خبر داد و گفت: این آیین سال گذشته به ثبت جهانی رسیده وپوستر آن امسال به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی چاپ شده است.
حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر امام صادق (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران سفر کرد که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با مهرماه حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان شهید شد.
به همین مناسبت هر سال در دومین جمعه مهر در آیین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می برند.
عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.
به همین علت قالیشویان که یکی از کهن ترین آیین های سنتی مذهبی ایران است همه ساله برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می شود.
مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.


۲ دیدگاه برای “یک هزار نفر اهالی فین کاشان پیاده عازم مشهد اردهال شدند”

سيد عظيم سادات مهر ۱۰ام, ۱۳۹۴ at ۸:۲۸ ق٫ظ

با تشکر فراوان از تمامی زحمتهای مسئولین ستاد قالیشویان فین

وحید مهر ۲۳ام, ۱۳۹۴ at ۱۰:۱۷ ق٫ظ

با تشکر از تمامی زحمتکشان به ویزه اقای احترامی.

پاسخ دهید

دیدگاه شما