عضو خبرگان رهبری گفت: مراسم قالیشویان احیای سنت دیرین آباء، اجداد و نیاکان شما کاشانی ها در بیعت با ولایت است.

آیت الله سید احمد خاتمی در آیین سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال از توایع کاشان گفت:امروز شما کاشانی هاسنت تجلیل از نماینده ویژه امام محمد باقر(ع)و فرزندش را به تبع از نیاکان و اجدادتان با قدمت چندین قرن احیا می کنید.

DSCN4455

آیت الله سید احمد خاتمی در آیین سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال از توایع کاشان گفت:امروز شما کاشانی هاسنت تجلیل از نماینده ویژه امام محمد باقر(ع)و فرزندش را به تبع از نیاکان و اجدادتان با قدمت چندین قرن احیا می کنید.

وی، اجرای مراسم قالیشویان شهید اردهال را دو بیعت ولایی و غدیری دانست و افزود: شما خلف صالح نیاکانتان هستید که اجرای این سنت دیرین را تا ظهور حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا له الفدا)زنده نگه می دارید.

*بیعت کاشانی ها با ولایت هر سال در قالیشویان تجدید می شود

به گفته وی،اجرای مراسم قالیشویان شهید اردهال توسط کاشانی ها هر سال در دومین جمعه از مهرماه در آستان مقدس سلطان علی بن امام محمد باقر(ع)تجدید میثاق و بیعت با ولایت از آن زمان تا کنون و عامل افتخار و سربلندی شما مردم این خطه است.

عضو خبرگان رهبری، تاریخ اسلام از زمان پیامبر اکرم(ص) تاکنون را دارای هشت بیعت با سرانجام موفق و ناموفق برشمرد و گفت: بیعت با پیامبر(ص) در صلح حدیبیه سال ششم هجرت، بیعت غدیر در سال دهم هجرت، بیعت مردم مدینه با امیر المومنین(ع) ۲۵ سال بعد، بیعت با امام حسن(ع)، بیعت مردم کوفه با جناب مسلم بن عقیل(ع)، بیعت مردم با امام رضا(ع)، بیعت مردم ایران با ولی فقیه و جانشین امام زمان(عج) و در نهایت بیعت با حضرت مهدی(ع) صاحب العصر و الزمان از جمله این بیعت ها است.

آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه گزافه نیست اگر بگوییم برخی از این بیعت ها بلکه بیشتر آن ها عاقبت به خیر نشد گفت: قرآن فقط یک بیعت آن هم بیعت صلح حدیبیه را تجلیل کرده و موفق دانسته است.

وی با اشاره به اینکه بیعت شما مردم با نماینده عام حضرت ولی عصر(عج) در مقایسه با بیعت های طول تاریخ مشابه بیعت صلح حدیبیه موفق است گفت: در غدیر با وجود هوای گرم طی سه روز ۱۲۰ هزار نفر بیعت کردند اما ۷۰ روز از این واقعه نگذشت که با رحلت رسول الله هیچ کدام به بیعتشان وفا نکردند و ساکت شدند.

به گفته وی، در بیعت با امام حسن(ع) و امام علی(ع) نیز مردم این دو امام همام را تنها گذاشتند و یک هفته پس از بیعت با امام علی(ع)بذر جنگ های جمل، جنگ با قاسطین، خوارج نهروان را نشاندند و آنگاه امیر المومنین(ع) را در محراب عبادت به شهادت رساندند.

این خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به بیعت شکنی کوفیان با جناب مسلم و تنها گذاشتن ۱۰۰۰ نفر از بیعت کنندگان با آن حضرت در فاصله نماز مغرب و عشا گفت: اما بیعت پایدار، مستمر، مستحکم و مقاوم شما مردم با انقلاب اسلامی همچنان پس از ۳۶ سال مصداق همان آیه قرآن در تجلیل از صلح حدیبیه است که خداوند فرمود(لقد رضی الله عن المومنین اذ یبایعونک …و ان الذین یبایعونک انما یبایعون الله) بیعت با پیغمبر(ص) بیعت با خدا است و با بیعت شما با رسول الله خدا از شما راضی شد.

*بیعت مردم با انقلاب اسلامی بیعت با شعور، مستمر و پایدار و موفق است

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه بیعت غدیر و حدیبیه بیعت با شعور و باشکوه بود اما سرافکنده شد اظهارداشت:بیعت شما مردم با انقلاب اسلامی بیعت با شعور، مستمر و پایدار و موفق است که همچنان سربلند و با افتخار پس از ۳۶ سال با زندگی علوی و پیروی از راه امام مقاوم و محکم ایستاده اید و سرافکنده نیستید.

*امسال غدیر ولایت و عاشورای جان باختن حاجیان در هم تنیده شد

وی با تاکید بر اینکه امسال غدیر کشور به واسطه حادثه تلخ منا غدیر ویژه است گفت:غدیر و عاشورای حاجیان که با لب تشنه و ذکر یا حسین عطشان در این حادثه جان دادند در هم تنیده شد.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه در صورت رسیدن قطره ای آب به حجاج آنها جان نمی دادند گفت: این زائران بیت الله الحرام که یک عمر یا حسین گفتند مقدر بود مثل آن حضرت نیز تشنه لب به دیدار خداوند بروند.

به گفته وی، حجاج جان باخته عاشقان امیرالمومنین امام علی (ع) بودند که یک عمر علی علی گفتند و آماده برگزاری جشن غدیر بودند و امروز میهمان خدای علی هستند.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: این زائران جان باخته که خداوند علو درجات را نصیب ارواح بلندشان کند هم خانه خدا هم خدا را زیارت کردند.

*جنازه جان باختگان را با موذی گری می خواستند گروگان بگیرند که پیام رهبری آنرا تغییر داد

آیت الله خاتمی با اشاره به موذی گری آنها در جریان حادثه منا گفت: آنها می خواستند جنازه جان باختگان را با موذی گری گروگان بگیرند تا بازی سیاسی انجام دهند که سخنرانی مقام معظم رهبری در نوشهر برای فرماندهان نظامی موضع عربستان را ۱۸۰ درجه تغییر داد.

وی با تاکید بر اینکه این اقتدار ولایت است که یک پیام موضع دشمن را تغییر می دهد افزود: کسانی که با ولایت زاویه دارند بدانند که زاویه با ولایت زاویه با عظمت، استقلال کشور و زوایه با ولایت علی است.

*غدیر یک روز نیست همیشه غدیر زنده است/گفتن مرگ بر آمریکا بیعت با غدیر است

وی با تاکید بر اینکه غدیر یک روز نیست و همیشه باید غدیر باشد گفت: مرگ بر آمریکا شعار مقاومت مردم ایران در بیعت با غدیر است که هیچ وقت از آن خسته نمی شوند.

به گفته وی، دشمن می خواهد شما را از گفتن مرگ بر آمریکا خسته کند و به همه نشان دهد که مردم مذاکره و رابطه را به صراحت می خواهند.

عضو خبرگان رهبری،کسب رابطه با ایران از طرف آمریکا به شدت را تاکیدکرد و گفت: حتی آنها به می خواستند فتح بابی کنند اما نظام اسلامی به آنها اجازه نداد چرا که آمریکا همچنان شیطان بزرگ است و ذره ای از شیطنتش طی این ۳۶ سال کم نشده است.

*مرگ بر آمریکا به عنوان یک عبادت مقدس است/ مقاومت تا آخرین فطره خون و نفس پیام ما به آمریکا است

آیت الله خاتمی، گفتن مرگ بر آمریکا را یک عبادت مقدس عنوان کرد و گفت:گفتن مرگ بر آمریکا شعار مقاومت و به مثابه دست دادن و بیعت با غدیر است که از آن خسته نمی شویم.

وی،مقاومت و پایداری ملت ایران تا آخرین قطره خون، نفس و تا آخرین نفر پای علم ولایت فقیه و این کشور را خاطرنشان کرد و گفت: انقلاب اسلامی کینه توزانی بدتر از قریش و کفار دارد که ۳۶ سال است تلاش می کنند با ایران رابطه برقرار کنند.

*دزدانی که از در بیرون کردیم امروز از پنجره برجام می خواهند وارد شوند/مشکل آمریکا با ما اسلام است/ آنها نمی خواهند دین حاکم باشد

به گفته وی،دزدانی که از در بیرون کردیم امروز از پنجره برجام می خواهند وارد شوند اما بدانند نه مقام معظم رهبری،نه مقامات مسوول و نه مردم نخواهند گذاشت پای آمریکا به این مملکت باز شود که اگر چنین شود قلم پای آمریکا را خواهند شکست.

خطیب نماز جمعه تهران، تصریح کرد: آنها نه با ایران هسته ای کار دارند نه با افراد بلکه مشکلشان اسلام است نمی خواهند در این گوشه از جهان دین حاکم باشد ولی بدانند که به قرآن پاسخ آنها را داده است و خداوند نمی گذارد آنها مردم را از دینشان برگردانند.

*امروز بیعت با ولی فقیه مصداق تمسک با ولایت است

آیت الله خاتمی گفت: امروز بیعت با ولایت مصداق تمسک با ولایت است.

گفتنی است آیین سنتی مذهبی قالیشویان شهید اردهال در کاشان امسال به دلیل تداخل با عید غدیر متفاوت از هر سال در حالیکه عزاداران شهادت سلطان علی بن امام محمد باقر (علیها السلام) شاخخ های گل در کنار چوبدستی ها(به عنوان سلاح دفاعی قدیم در یاری حضرت) در دست داشتند با افراشتن پرچم های سبز علوی شکوه و معنوی برگزار شد.

مراسم قالیشویان تنها مراسم آیینی و سنتی کشور است که به نماد از مراسم تشییع حضرت سلطان علی بن باقر (ع) هر سال به تاریخ شمسی در دومین جمعه از مهرماه در بارگاه منور این

امامزاده واجب التعظیم با حضور هزاران عزادار از کاشان و حومه حتی استان های مرکزی، اراک و تهران برگزار می شود.

لازم به ذکر است، امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در قرن دوم هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایتمدار کاشان و فین و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر(ع) و برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد و بعد از سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال کاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و بعد از یک جنگ نا برابر بطور ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسین (ع) به شهادت می رسد.
شایان ذکر است، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود، تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی از سوی مردم فین کاشان در یک ‌هزار و ۳۱۶ سال قبل است.
مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع شده است.

پاسخ دهید

دیدگاه شما