برگزاری مراسم سنتی جمعه جار در فین کاشان

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان، از برگزاری همایش «جمعه جار» در فین کاشان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کاشان، محمد احترامی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: همایش «جمعه جار، بیعت با ولایت» پنجشنبه اول مهر (یک هفته قبل از برگزاری مراسم) باحضور آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان همراه با اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد جامع فین کاشان برگزار می شود.

وی اظهار داشت: این روز که در میان مردم فین کاشان به «جمعه جار» معروف است به جهت دعوت از اهالی فین به مراسم قالیشویان است که امسال تحت عنوان «جمعه جار، بیعت با ولایت» برگزار می‌شود.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان خاطر نشان کرد: از آنجا که در زمان های قدیم مردم از وجود وسایل اطلاع رسانی محروم بودند اهالی فین خبر نزدیک بودن جمعه قالیشویان را یک هفته قبل از شروع مراسم در مناره مسجد جامع فین جار می زدند، از اینرو امروزه با وجود وسایل ارتباط‌ جمعی و رسانه ها این مراسم تحت عنوان همایش جمعه جار برگزار می‌شود.

احترامی گفت: آیین سنتی – مذهبی قالیشویان فین کاشان همه‌ ساله در دومین جمعه مهرماه در کربلای ایران مشهد اردهال توسط اهالی فین برگزار می‌شود.

وی افزود: پرچم های عزاداری حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) امسال پس از عید غدیر(۳۱ شهریور) از جاده راوند تا مشهد اردهال، عوارضی اتوبان و دیگر مسیرهای منتهی به مشهد اردهال برافراشته خواهد بود.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان اذعان داشت: به علت همزمانی ماه محرم با آئین سنتی مذهبی قالیشویان امسال برخلاف سال های قبل که مراسم سوگواری حضرت سلطانعلی بن امام محمدباقر (ع) سه شب برگزار می شد، دو شب و با حضور حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری برگزار می شود.

احترامی، پیاده روی حدود ۲ هزار نفر از مسجد جامع فین به سمت مشهد اردهال از صبح پنجشنبه هشتم مهر برای شرکت در عزاداری آئین سنتی مذهبی قالیشویان را از دیگر برنامه های این ستاد برشمرد.
وی تصریح کرد: در مسیر این پیاده روی ۵۰ کیلومتری ایستگاه های صلواتی بصورت خودجوش توسط مردم برای پذیرایی از عزاران ایجاد می شود.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان گفت: حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی به عنوان سخنران اصلی مراسم در نهم مهر ماه است.
به گزارش ایمنا، هر ساله در دومین جمعه مهر در آئین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمین امامزاده سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می برند


پاسخ دهید

دیدگاه شما