برنامه های مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان سال ۹۵ اعلام شد

مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان با اعلام برنامه های این مراسم، از برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در دومین جمعه از مهرماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، محمد احترامی شامگاه چهارشنبه در محل ستاد بزرگزاری این مراسم در فین بزرگ کاشان در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تبریک اعیاد قربان و غدیر، گفت: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال همه ساله در دومین جمعه مهرماه برگزار می‌شود امسال دومین جمعه از مهرماه برابر با ۹ مهرماه است.

وی با اشاره به برنامه های تدارک دیده شده قبل از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان، گفت: براساس سنوات گذشته مراسم پیاده روی اهالی فین کاشان روز پنجشنبه هشتم مهرماه یک روز قبل از مراسم، از محل مسجد جامع فین کاشان به طرف کاشان و مشهد اردهال به مسافت حدود ۶۰ کیلومتر تا مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود.

احترامی برگزاری مراسم روضه خوانی اهالی فین کاشان در آستان مقدس علی ابن باقر(ع) را یکی از برنامه های تدارک دیده شده اعلام کرد و یادآور شد: سخنران مراسم روضه خوانی شب قبل از برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان حجت الاسلام ماندگاری رییس مؤسسه روایت سیره شهدا خواهد بود.

مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان، سخنران روز مراسم قالیشویان را حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی اعلام کرد و گفت: هدف از انتخاب تولیت آستان قدس رضوی برای سخنرانی مراسم قالیشویان، پیوند مشهد اردهال با مشهد الرضا است.

احترامی در ادامه از برگزاری مراسم سنتی «جمعه جار» با عنوان همایش جمعه جار و بیعت با ولایت و حمایت مردم فین کاشان از ولایت، یک هفته قبل از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان خبر داد و با اشاره به فلسفه مراسم سنتی «جمعه جار»، اضافه کرد: قدیم که رسانه ای وجود نداشته است، یک هفته قبل از مراسم قالیشویان یک نفر در مناره مسجد جامع فین کاشان محل ارشاد امامزاده سلطانعلی ابن محمد باقر(ع) با صدای رسا اهالی این منطقه را  برای حضور در مراسم قالیشویان روز جمعه دوم مهرماه دعوت می‌کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سالگرد شهادت اهل بیت(ع) و فرزندان آن بزرگواران به سال قمری است و شهادت امامزاده علی ابن باقر(ع) نیز۲۷ جمادی الثانی است، تصریح کرد: مراسمی که اهالی فین کاشان در دومین جمعه از مهرماه برگزارمی‌کنند، همانگونه که از نام این مراسم مشخص است، روح این مراسم عزاداری است اما در حقیقت پیام این مراسم ‹‹بیعت با ولایت›› است.

مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان ادامه داد: اهالی چوب به دست منطقه فین‌ کاشان بیش از ۵۰ کیلومتر تا مشهد اردهال را پیاده روی‌ می کنند تا در دومین جمعه مهرماه مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان را برگزار کنند، چوب هایی که در دست دارند نماد سلاح آن دوره است، از این رو برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان اهالی فین کاشان در دومین جمعه مهرماه با عنوان حمایت از ولایت  و عهد و پیمان مجدد با ولایت است.

احترامی اضافه کرد: امروز که دنیا تبدیل به دهکده جهانی شده است و برای اطلاع رسانی نیازی به جار زدن نیست، اما به دلیل حفظ مراسم سنتی «جمعه جار» امسال به این مراسم محتوا داده شده است.

مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان گفت: نمازهای جماعات مساجد منطقه فین کاشان در شب ‹‹جمعه جار›› برگزار نخواهد شد و همه نمازگزاران مساجد فین و ائمه جماعات مساجد این منطقه با حضور وحدت آفرین خود در مسجد جامع فین کاشان نماز جماعت شب «جمعه جار» را با عنوان بیعت با ولایت بصورت متمرکز و یکپارچه به امامت آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان برگزار می‌کنند.

احترامی با اشاره به اینکه برنامه های تبلیغی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان بعد از عید غدیرخم آغاز خواهد شد و هیچ برنامه تبلیغی قبل از عید غدیر انجام نخواهد شد، گفت: بعد از عید غدیرخم بنرهای تبلیغاتی در تمامی سطح شهرستان نصب و از میدان قطب راوندی تا مشهد اردهال و از عوارضی اتوبان کاشان، قم تا مشهد اردهال پرچم‌های عزای شهید اردهال نصب خواهد شد.

به گفته وی، در مسیر پیاده روی اهالی فین کاشان تا مشهد اردهال ایستگاههای صلواتی مردمی از مردم و اهالی روستاها، در مسیر از کاروانهای پیاده روی پذیرایی‌خواهند کرد.

لازم به توضیح است، امامزاده سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در قرن دوم هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایتمدار کاشان و فین و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر(ع) برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد و بعد از برگزاری اولین نماز جمعه در مشهد جامع کاشان و سه سال ارشاد و هدایت مردم درمنطقه اردهال کاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و پس از یک جنگ نا برابر بطور ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسین(ع) درکربلای ایران، مشهد اردهال کاشان به شهادت رسید.

شایان ذکر است، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان که تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی توسط مردم فین کاشان در یک‌هزار و ۳۱۶ سال قبل است، تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود.


پاسخ دهید

دیدگاه شما