آیین سنتی مذهبی قالیشویان اردهال در کاشان برگزار شد

آئین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان با حضور عزاداران حضرت سلطان علی بن محمد باقر (ع) جمعه صبح ١۴ مهر ماه در بارگاه ملکوتی آن حضرت در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.

حجت الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه در سخنانی بر پیام اصلی آیین قالیشویان در جهت مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم اشاره کرد و گفت: شهادت هزینه دفاع از حق و صداقت، حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم است و از جمله شیخ نمر در عربستان، شیخ زکزاکی در نیجریه و دیگر شهیدان والامقام در دیگر مناطق جهان هزینه مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم را پرداخت می کنند.

وی با اشاره به برکت های حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) و حضور خیل زائران در اردهال کاشان افزود: مقام معظم رهبری همواره توجه به امامزادگان به ویژه شهید اردهال را مورد تاکید قرار دادند و حتی خود ایشان نیز سال گذشته به این آستان مقدس مشرف شدند.

رفیعی با اشاره به وجود هشت هزار امامزاده در نقاط مختلف کشور بیان کرد: این امامزادگان والا مقام روحیه ظلم ستیزی داشتند و حمایت از مظلوم در خون علوی آنها نهفته بود و امروز دشمن می داند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال قدرت هسته ای نیست اما ظلم ستیزی و دفاع از مظلومان جهان را در پیش گرفته است.

او رمز موفقیت همه مجاهدان و مبارزان با حاکمان ستمگر را چهار خصوصیت شجاعت نظامی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی در مواجهه با ظلم و ستم عنوان کرد و گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران دست از حمایت مظلومان جهان از جمله در یمن، بحرین، میانمار و لبنان بردارد دیگر با جمهوری اسلامی دشمنی نخواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین با گرامیداشت یاد شهید محسن حججی عنوان کرد: این شهید والامقام دارای هر چهار خصوصیت بود که این ظرفیت های خود در راه دفاع از حق به کار گرفت.

بر اساس اسناد، شهادت فرزند حضرت امام محمد باقر (ع) در روز ٢٧ جمادی الثانی سال ١١۶ هجری قمری مصادف با ماه مهر حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا رخ داده و از این رو آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان سالانه در دومین جمعه مهر ماه در مشهد اردهال محل شهادت این امامزاده بزرگوار برگزار می شود.

حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال ١١٣ هجری قمری با دعوت مردم فین برای ترویج دین اسلام از سوی پدرشان به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در خطه اردهال کاشان شهید شد.

مراسم قالیشویان نیز به یاد آن واقعه هرساله در مشهد اردهال برگزار می شود ، در این آیین هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان قالی مقدس را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی می برند.

عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی بصورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای یاحسین به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.

آئین سنتی مذهبی قالیشویان به عنوان میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده و تنها آئینی است که بر اساس تاریخ هجری شمسی برگزار می شود

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.


پاسخ دهید

دیدگاه شما