قالیشویان “آب‌ریزان” نیست، “عشق‌ریزان” است + اسناد تاریخی

در گفت‌وگوی فارس با یک پژوهشگر مطرح شد
قالیشویان “آب‌ریزان” نیست، “عشق‌ریزان” است + اسناد تاریخی

خبرگزاری فارس: پژوهشگر و محقق آئینی کشورمان با انتقاد از نسبت دادن مراسم قالیشویان به جشن‌های ایران باستان مانند آب‌ریزان، آن را در حقیقت «عشق‌ریزان» شیعیان و محل تجلی عشق به ولایت توصیف کرد.

قالیشویان "آب‌ریزان" نیست، "عشق‌ریزان" است + اسناد تاریخی" src="http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/10/13910710000431_PhotoA.jpg" alt="خبرگزاری فارس: قالیشویان "آب‌ریزان" نیست، "عشق‌ریزان" است + اسناد تاریخی" />

 

محمود شریفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: در حالی که رژیم صهیونیستی و فتنه‌گران فرهنگی با هماهنگی استعمار آمریکا مقدسات مذهبی اسلام را مورد هجوم قرار داده و قلب مسلمانان جهان را جریحه‌دار کرده‌اند در داخل میهن اسلامی و در قلب تشیع علوی افرادی کج‌فهم که ادعای روشنفکری هم دارند در راستای اقدام بیگانگان دست به قلم زده و قصد تخریب بنیان اعتقادی شیعیان و دوستان اهل‌بیت را دارند.

وی افزود: این افراد در آستانه مراسم سنتی مذهبی قالیشویان، با زیر سؤال بردن این آئین هزار ساله، شعور مردمی که قرن‌ها است در راه زنده ماندن راه ولایت با اعتقادی عمیق به آن عشق می‌ورزند را به سخره گرفته‌اند.

این شاعر و پژوهشگر آئینی کشورمان، با بی‌اساس خواندن نسبت دادن مراسم قالیشویان با جشن آب‌ریزان تصریح کرد: ادعای آنانی که مراسم عزاداری قالیشویان را نوعی جشن می‌پندارند نشان می‌دهد هیچ‌گاه در متن این مراسم قرار نگرفته‌اند چراکه اگر در متن این مراسم باشکوه قرار می‌گرفتند و در موج اشک‌های عاشقان ولایت غرق می‌شدند دیگر این نظر بی‌اساس را مطرح نمی‌ساختند.

شریفی در ادامه به ذکر برخی از مستندات موجود در تأیید صحت و قوت دینی مراسم قالیشویان پرداخت و گفت: منابعی نظیر ارشاد شیخ مفید، حدیقهالشیعه مقدس اردبیلی، الشجرهالمبارکه فی‌النساب‌الطالبیه امام فخر رازی، تذکرهالخواص علامه ابن جوزی و صدها اثر معتبر مکتوب دیگر نیز از جمله اسنادی هستند که بر این واقعه تاریخی مذهبی صحه گذاشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در قدیمی‌ترین مأخذ تاریخی که به سال ۹۳۳ هجری قمری تألیف شده و ملاعبدالرسول مدنی کاشانی هم آن را به سال ۱۲۸۰ با مقدمه خویش به چاپ رسانده اشاراتی به این رویداد بزرگ دارد و شرح بیشتر این تاریخ سراسر عشق و حماسه سینه به سینه تا به امروز رسیده است.

شریفی اضافه کرد: در مورد مرقد مطهر حضرت سلطانعلی‌بن‌محمد باقر(ع) به طور مشخص در تبویب‌الأمالی نوشته غیاث‌الدین جمشید حسینی طوسی دلیجانی این گونه نقل شده که نخستین بار گنبد و بارگاه سلطانعلی در سال ۱۴۵ هجری قمری توسط محمدبن بهروز ساخته شده است.

این محقق و پژوهشگر دینی در پایان با بیان اینکه مراسم قالیشویان تجلی اشک و ارادت عاشقان اهل‌بیت به ساحت مقدس شهید اردهال است خواستار واکنش علما و بزرگان مذهب تشیع به اینگونه ادعاهای کذب شد.


پاسخ دهید

دیدگاه شما