مراسم قالیشویان نمادی از ولایت‌مداری کاشانی‌هاست

رئیس اداره تبلیغات کاشان:
مراسم قالیشویان نمادی از ولایت‌مداری کاشانی‌هاست

خبرگزاری فارس: رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان گفت: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال نمادی از ولایت‌مداری مردم این خطه است.

حجت‌الاسلام سید عبدالصاحب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به پیشینه مراسم قالیشویان اظهار داشت: امامزاده حضرت سلطانعلی‌بن امام محمد باقر(ع) در قرن دوم هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایت‌مدار کاشان به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر(ع) برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم این خطه شد  ولی پس از سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال کاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام‌بن عبدالملک مروان شده و پس از یک جنگ نابرابر بطور ناجوانمردانه و مظلومانه به شهادت می‌رسد.

وی در ادامه استقبال بی‌نظیر از آیین قالیشویان را نشانه عشق مردم خطه کاشان به اهل بیت دانست و افزود: عده‌ای برای شرکت در این مراسم، با پای برهنه و پیاده فرسنگ‌ها راه را پیموده تا برای اظهار ارادت و پیمان مجدد با ولایت، خود را به مشهد برسانند.

به گفته وی امروز بعد از یک‌هزار و ۳۱۵ سال پس از این واقعه مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد اردهال هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود.

این مسئول یادآور شد: برگزاری همه ساله مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد اردهال به نوعی اظهار ارادت و پایبندی به ولایت است که همه ساله با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود.

به گفته وی این مراسم سنتی مذهبی در عصری که هجمه دشمن علیه دین و اعتقادات مذهبی شدت گرفته است، می‌تواند جوانان و نوجوانان را در برابر هجمه دشمن بیمه کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان در ادامه خواستار بررسی دقیق فلسفه این مراسم و انگیزه برگزاری آن شد و گفت: این آیین سنتی و مذهبی باید همه ساله باشکوه‌تر از سال قبل برگزار شود تا شاهد حضور همه آحاد مردم در این مراسم مذهبی باشیم.

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود و تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی توسط مردم فین کاشان در یک‌هزار و ۳۱۴ سال قبل است.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.


پاسخ دهید

دیدگاه شما